![](https://i0.wp.com/sp3lubon.pl/wp-content/uploads/2020/02/IMG_20200212_125120-scaled.jpg?fit=600%2C800&ssl=1)
12 lutego uczniowie klasy 6a wzięli udział w zajęciach edukacyjnych na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w ramach projektu unijnego „Fizyka na co dzień”. Tematami omawianymi była mikroskopia, światło, spektroskopia i nano. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z podstawowymi elementami mikroskopu, przygotowywali preparaty do obrazowania za pomocą mikroskopu, dobierając obiektyw i ostrość, rysowali to, co zobaczyli. Dowiedzieli się, że największe powiększenie obrazu można uzyskać za pomocą Transmisyjnego Mikroskopu Elektronowego (TEM). Zdecydowanie nowym pojęciem okazała się spektrometria – nauka polegająca na rejestracji, analizie i interpretacji widm. Używając spektrometrów dokonywali analiz jakościowych i ilościowych, na bazie krzywej wzorcowej określano stężenie substancji badanej – różu bengalskiego. Uczniowie poznali też rodzaje soczewek i sposób ich wykorzystania w optyce, jakie są możliwe wady wzroku i jakich soczewek należy użyć, by skorygować takie wady wzroku, jak dalekowzroczność czy krótkowzroczność. Były to czwarte, niestety ostatnie, zajęcia na Uniwersytecie Przyrodniczym. W imieniu wszystkich uczestników dziękuję organizatorom i prowadzącym zajęcia: dr dr inż. Maciejowi Jarzębskiemu, dr inż. Przemysławowi Siejakowi, mgr Łukaszowi Masewiczowi, dr inż. Wojciechowi Smułkowi oraz mgr Katarzynie Woźnicy za te cenne lekcje, pokazanie w ciekawy sposób niezwykłej złożoności zjawisk, za trud, cierpliwość i podzielenie się swoimi pasjami.